לעכל ולהקל: איך מתמודדים עם צרבת בהריון?

postview
timetoread
4 דקות

תקופת ההריון מלאת תופעות הלוואי היא לא תקופה קלה לאף אחת, בייחוד עבור אלו הסובלות באופן כרוני מהתחושה הידועה לשמצה, השריפה הפנימית הזו שלא עוזבת…אנחנו כמובן מדברים על צרבת במהלך הריון.

אז מה בעצם קורה לנו שם בפנים, מה הגורמים העיקריים לתופעה, ואיך כדאי להתמודד איתה? כל התשובות והטריקים בכתבה הבאה.

צרבת בהריון

הריון זה לא פיקניק. כל מי שתספר לך שזו הייתה התקופה הקסומה בחייה, כנראה שכחה ממגוון תופעות הלוואי, החמורות יותר או פחות, שליוו אותה במהלך תשעת החודשים האלו.

למעשה, אם תשאלו אותן, כנראה שנשים רבות יזכרו בעיקר את כאבי הגב, הבחילות או ההורמונים המשתוללים, וישכחו לספר על אחד הנושאים הבוערים ביותר (תרתי משמע), תופעה שלעיתים לא זוכה למספיק קרדיט  – צרבת בהריון.

אולי זה בגלל שהיא פחות מדאיגה מתופעות אחרות. עבור המתבוננים מהצד צרבת עשויה להיתפס כ"לא כזה דבר נורא", משהו רגעי שקורה אחרי האוכל וחולף כמו שבא.

אבל מי שחוותה אותה תעיד שזה די והותר כדי להוציא אישה בהריון מהשלווה שלה, שהיא בלאו הכי קלה לערעור.

אז בין אם את סובלת ממנה מדי פעם באופן קל, או באופן עקבי ועוצמתי יותר, הנה כמה דברים שכדאי לך לדעת על התופעה. חשוב לדעת שבדרך כלל היא לא צריכה להדאיג, אבל במקרים מסוימים דורשת התייעצות רפואית.

מה ההבדל בין צרבת בהריון לבין צרבת אצל שאר האנשים?

לפני שנדבר על משמעות התופעה שמטרידה לא מעט הריוניות, קודם כל נסביר את הסיבה הביולוגית שעומדת מאחוריה.

צרבת מורגשת כאשר המיצים המופרשים בקיבה, שמטרתם לפרק את המזון, נעים מעלה אל הוושט (הצינור המחבר בין הלוע לקיבה) ובדרך נוגעים ברקמה העדינה שעוטפת אותה מבפנים, ואף עשויים לפצוע אותה. אותה רקמה, שנקראת גם רירית הוושט, אינה רגילה להיחשף לחומצה (בניגוד לרירית הקיבה שנועדה להתמודדות עם חומרים כימיים בעלי חומציות גבוהה). לכן כאשר מיצי הקיבה באים עם הוושט במגע, הם גורמים לתחושת הצריבה הידועה לשמצה כצרבת.

אם כך, מדוע הצרבת שכיחה במיוחד דווקא בהריון?

במהלך ההריון, הגוף משתנה וכל המערכות מתגייסות לטובת טיפוח ושמירה על העובר. השינויים האלו מפרים את המאזן ההורמונלי והפיזי של האם, וגורמים לאי נוחות כללית ולשלל לתופעות לוואי כמו כאבים בשרירים ובמפרקים, בחילות, בעיות עיכול וגזים.

ככל שההריון מתקדם, הרחם גדל ומתרחב, ולאט לאט משתלט על חלל הבטן. עם הזמן איברים מסוימים, כולל הקיבה, נדחקים כלפי מעלה כדי לפנות מקום נוסף לרחם. הצפיפות הזו עלולה לגרום לפתח העליון שבין הקיבה לוושט להיקרע, ולכאב להשתולל.

בנוסף, במהלך ההריון, הגוף מפריש פרוגסטרון, הורמון שגורם להרפייה של השרירים בגוף, ביניהם שרירי הקיבה. ההרפייה של שרירי העיכול תורמת גם היא לצרבת, כי היא מאפשרת למזון מעוכל לעלות חזרה אל הוושט, מה שמגביר את התחושה.

האם צריך לחשוש מצרבת במהלך ההריון? (רמז: כנראה שלא)

יש גם חדשות טובות – למרות התחושה הלא נעימה בעליל, סביר להניח שאין סיבה לדאגה:

על-פי הסטטיסטיקה, כמעט 50% מהנשים יסבלו מצרבת בשלב מסוים של ההריון, חלקן באופן כה חמור הגורם לבחילות והקאות. כך שאת נמצאת בחברה טובה.

למזלנו, ברוב במקרים, הכאב המעיק לא מצביע על סכנה של ממש המצריכה קבלת טיפול רפואי. לעומת זאת, הוא כן מצריך סבלנות, כוח סבל ואופטימיות.

התקף צרבת סטנדרטי מאופיין בתחושת צריבה באזור החזה, הגרון והוושט, ובכאבים בבטן העליונה. את עשויה לחוש יובש וטעם חמוץ בפה, ולסבול מצרידות, שיעולים וריבוי ליחה. במקרים מסוימים אף תחווי קשיים בבליעה, הקאות ובחילות.

אבל כמו שכבר אמרנו, כל עוד המצב נסבל עבורך, סביר להניח שהכל תקין.

עם זאת, במקרים מסוימים בהם הצרבת אינה חולפת במשך זמן רב ללא הפוגה, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל.

אם את חווה צרבת מדי יום ובאופן המקשה עליך לתפקד כרגיל, או אם את חשה כאבים חזקים בחזה, או אם הצרבת מלווה בקוצר נשימה או דם בצואה – אל תתעלמי ופני לרופא.

כמו כן, אם מתישהו במהלך החיים עברת קיצור קיבה, צרבת חמורה צריכה להדליק לך נורה אדומה.

במקרים מסוימים, הצרבת עשויה להצביע על בעיה אחרת שאולי אינה קשורה להריון, כמו חיידק הליקובקטר פילורי או מעי רגיז. בנוסף, גם לחץ נפשי הוכח כאחד הגורמים הנפוצים לצרבת.

צרבת בהריון

כיצד ניתן למנוע צרבת?

על מנת שלא להחמיר את התחושה, הנה מספר דברים מהם כדאי להימנע כדי להקטין את הסיכוי לסבול מצרבת באופן כללי, ובהריון בפרט.

ראשית, הקפידו לאכול לאט וללעוס היטב – זה עוזר למערכת העיכול לפרק את האוכל ומאפשר ספיגה יעילה יותר של חומרים מזינים בתוך הגוף.

הימנעו מיצירת לחץ על הקיבה והשתדלו לאכול בכמות הנכונה – פזרו את הארוחות לאורך כל היום, ושימו לב שלא לאכול יותר מדי מצד אחד, ומצד שני גם לא לאכול מעט מדי או להשאיר את הקיבה ריקה למשך כמה שעות ברצף. מצאו את האיזון. לבישת בגדים נוחים ולא צמודים גם היא מסייעת לא לייצר לחץ באזור הבטן.

פעולות כמו התכופפות, רכינה או שכיבה בזמן הצרבת עשויות להחמיר את התחושה. לכן, במיוחד לאחר האוכל, מומלץ להקפיד על עמידה או ישיבה בגב זקוף.

למי שסובלת מאוד, כדאי לייצר הגבהה לגב במהלך השינה באמצעות כרית נוספת.

כמו כן, אל תאכלו בלילה או בסמוך לשעת השינה, ונסו להימנע ככל האפשר ממאכלים בעלי חומציות גבוהה (כמו קפה, עגבניות, תבלינים ואוכל חריף).

ואולי הדבר החשוב ביותר – הימנעו מעישון ומצריכת משקאות חריפים.

מעבר להשלכות הבריאותיות שיש להם על העובר, הם גם גורמים להפרשה מוגברת של מיצי קיבה – ואילו, כמו שכבר אמרנו, הנם הגורם הישיר לצרבת.

איך להעביר צרבת?

גם אם לא הצלחתם למנוע את ההתקף ואתם נמצאים בעיצומו, וודאי תשמחו לשמוע שיש כמה דברים שתוכלו לעשות. בהרבה מהמקרים אין אפילו צורך לגשת לבית המרקחת, וניתן להיעזר ב"תרופות" הנמצאות בכל בית.

הפתרונות המוכרים ביותר הם כמובן חלב קר ומלפפון ירוק, הידועים כמקלים באופן מיידי על רוב הצרבות.

גם הפתרון הפשוט ביותר – שתיית מים – הוכח כאחד היעילים במקרים של צרבת. שתו לגימות קצובות של מים קרים, זה תמיד טוב.

פתרון נוסף ומפתיע הוא דווקא…לימון! שתיית מיץ לימון או חליטת לימון מומלצת מאוד לטיפול בצרבת. הלימון אמנם חמוץ, אך החומציות שלו נעלמת ברגע שהוא נכנס לגוף, והוא יכול להביא להקלה מהירה של צרבת.

מזונות נוספים שיכולים להפחית את תחושת השריפה הם שקדים, כוסמת ותפוח עץ.

בסוף הכל עובר

אין ספק שבנוסף על כל התסמינים המעיקים שחווה כל אישה בהריון, צרבת היא הדובדבן שבקצפת: קטנה אך משמעותית.

כך שאם את בהריון, כדאי לך להשלים עם העובדה שכנראה לא תצליחי למנוע אותה, ובשלב מסוים הצרבת תתקוף גם אותך. לכן, הקדימי תרופה למכה, והצטיידי בכל תרופות הסבתא שיכולות להקל עליך.

והכי חשוב, היי אופטימית וזכרי שבדומה לשאר תופעות הלוואי של ההריון, גם הצרבת אמורה לחלוף ממש כמו שהגיעה.

מומלץ לקרוא גם

קודם
הבא