עצירות בהריון – איך ניתן להימנע ולהקל

postview
timetoread
4 דקות

עצירות בהריון – 10 הטיפים שישחררו אותך.

 

תקופת ההריון היא תקופה מרגשת מאד, אך בין המחשבות על שמות ועל בחירת בובות מתוקות, כמעט חצי מהנשים סובלות מתופעות הרבה פחות נעימות שפחות מדברים עליהן. עצירות בהריון היא תופעה נפוצה שיש הרבה מה לעשות כדי להקל עליה ולסבול פחות. במה שונה עצירות בהריון מעצירות 'רגילה' ואיך ניתן להימנע ממנה? כל התשובות לפנייך

עצירות מתרחשת כשאת חשה כאבי בטן, אי נוחות, עצירה של פעילות מעיים, צואה קשה או קושי בהוצאת צואה. מחקרים מראים שכ- 40% מהנשים בהריון סבלו, או יסבלו, מעצירות בהריון.. למרות שהתופעה הרפואית נקראת אותו דבר, ישנו הבדל בין עצירות 'רגילה' שמהווה תסמין לבעיות במערכת העיכול, לבין עצירות בהריון שנגרמת מסיבות אחרות לגמרי.

אם יש לך נטייה לעצירות גם לפני ההריון, סביר להניח שתפגשי את התופעה גם במהלך ההריון. ישנם גם מחקרים המעידים על השפעה גנטית. במהלך ההריון הורמון הפרוגסטרון בדם עולה, גורם להרפיית שרירים בדפנות המעי ומפחית את תנועתיות המעיים. בנוסף, חשוב לזכור שבמהלך ההריון, הרחם 'דוחף' את האיברים בבטן למיקום חדש, וזה כולל את המעי. בטרימסטר השלישי הרחם גם נוטה ללחוץ על המעי הגס, מה שבטח לא תורם למצב.

ישנו גם מספר לא מבוטל של נשים שמעידות שגם לאחר הלידה, פעילות המעיים לא חזרה לתפקד כפי שהייתה. לכן חשוב מאד שתדעי מה גורם לעצירות בהריון וכיצד תוכלי להקל על עצמך.

מה גורם לעצירות בהריון?

בזמן ההריון, העובר גדל ברחם והגוף, כדי שהרחם יאפשר לעובר להתפתח, מפריש הורמונים בשם אסטרוגן ופרוגסטרון שתפקידם למנוע מהרחם להתכווץ. אך יחד עם מניעת כיווץ הרחם, ההורמונים משפיעים גם על מערכת העיכול ומאטים את פעילותה, מה שעלול להביא, בסופו של דבר, לעצירות. בנוסף, הגוף שבהריון אוגר נוזלים, בעיקר ממערכת העיכול. וכך המים נספגים במעי הגס, והצואה נהיית יבשה יותר ונעה לאט יותר.

סיבה נוספת לעצירות בהריון מגיעה מחוסר פעולת שרירי הבטן ורצפת האגן. בהיעדר פעילות גופנית אירובית שמניעה את רצפת האגן ושרירי הבטן, מערכת העיכול אינה מקבלת עזרה בתנועתיות, והצואה, שלא זזה, מתייבשת ונתקעת. גם תוספי הברזל הניתנים לנשים בהריון אובחנו כחלק מהגורמים האפשריים לעצירות בהריון.

וישנו גם הגורם הפסיכולוגי לעצירות בהריון. תקופת ההריון מלווה לעיתים בחששות וחרדות הנוגעות בעיקר לבריאות העובר, כמו גם למהלך הלידה והחיים עם ילוד חדש. בנוסף, גם לאחר הלידה, נשים רבות חשות פחד בהוצאת צואה בשל תפרים ורגישות באזור החיץ ופי הטבעת, מה שגורם להן להתאפק, להתכווץ ולא לשחרר. ההתאפקות הזו עלולה לגרום ליצירה של אבני צואה. לכן חשוב להבין שאין סיבה להימנע מיציאות מכיוון שהתפרים ואזור החיץ לא ייפגעו כתוצאה מפעולת מעיים רגילה.

אז מה עושים כדי למנוע ו/או להתמודד עם עצירות בהריון?

הדרך הכי טובה להימנע ולהתמודד עם עצירות בהריון נעוצה בשינוי של הרגלי חיים ותזונה שיאפשרו לפעולת המעיים להתבצע כהלכה:

לקבלת מידע על אפשרויות הטיפול, השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם

  1. פעילות גופניתפעילות גופנית מתונה בעצימות נמוכה, כגון הליכה, מומלצת מאד עבור נשים בהריון, בעיקר אם עסקו בספורט לפני שנכנסו להריון. הליכה, שחייה ופעילות גופנית מתונה מגרות את המעיים, מגבירות את התנועתיות, מסייעות לפעילות המעיים ומונעות עצירות בהריון. כמובן שחשוב להיוועץ בצוות הרפואי לפני כל פעילות גופנית.
  2. שתיית נוזלים כאמור, במהלך ההריון הגוף אוגר כמות גדולה של נוזלים, לכן מומלץ להרבות בשתיית נוזלים במהלך היום. הכוונה לנוזלים צלולים כגון מים, חליטות, מרק ושתייה קרה שיקלו על פעולת המעיים ועל תחושת העצירות בהריון. ההמלצות נעות בין שניים לשלושה ליטרים של נוזלים ביום, כאשר הדרך הטובה ביותר לוודא שאת שותה מספיק היא מתן שתן בהיר והבדיקות התקופתיות במרפאה.
  3. מזון עשיר בסיביםמומלץ לשלב בתזונה היומיומית מזון עשיר בסיבים תזונתיים כגון: דגנים מלאים, לחם מלא, קרקרים, פירות, וירקות בקליפתם. מרבית הסיבים התזונתיים הם למעשה פחמימה שהגוף לא מפרק, לכן הם מגיעים שלמים למעי הגס, שם החיידקים מפרקים אותם. כך נפח הצואה גדל, המעבר שלה במעי מהיר יותר והעצירות בהריון משתחררת. בנוסף, צריכה של פירות וירקות מסייעת גם היא לפעולת מערכת העיכול.
  4. תוסף ברזל – מכיוון שאי התאמה נכונה של תוסף ברזל מסוג מסוים יכולה לגרום לעצירות בהריון,  וישנה גם האפשרות שהבעיה היא במינון או בחלוקה של התוסף על פני היום. לכן חשוב מאד ליידע את הצוות הרפואי במצבך ולנסות תוספי ברזל מסוגים ומינונים שונים.
  5. פרוביוטיקה – מומלץ לשלב מאכלים פרוביוטיים כגון יוגורט BIO ללא ממתיק ביחד עם תוסף פרוביוטיקה שמכיל חיידקים שעוזרים לתנועת המעי ומקלים על העצירות בהריון.
  6. מזונות עשירים באנזימי עיכול – אנזימי עיכול הם משפרי תנועתיות טבעיים למערכת העיכול וצריכתם מקלה מאד על עצירות בהריון. בין המאכלים המומלצים: קיווי, סלק, אננס, פפאיה ועוד.
  7. תרופות סבתא – תרופות סבתא טבעיות שעוזרות להתמודדות עם עצירות בהריון:
    – להתחיל את היום עם כוס מים פושרים מעורבבת עם כפית שמן זית או שמן פשתן.
    – להשרות מספר שזיפים במים רותחים למשך הלילה ולאכול ולשתות בבוקר.
    – אכילת תאנים ושזיפים מיובשים יכולה גם לעזור כיוון שגם הם נחשבים למעודדי יציאות.
  8. הימנעות ממאכלים 'עוצרים'ישנם מאכלים המעודדים עצירות כגון : אורז, קמח לבן ומוצריו, סוכר לבן ומוצריו, לכן כדאי להימנע מצריכתם בזמן עצירות בהריון. בנוסף, אכילה בזמנים קבועים עוזרת לגוף 'לתזמן' את היציאות בהתאם לשעון הביולוגי.
  9. לשחרר – אל תתאפקי. גם אם הצורך לגשת לשירותים מגיע בזמן לא צפוי או פחות נוח, חשוב שתגשי לשירותים כאשר הגוף מבקש. התעלמות מהצורך של הגוף להוציא צואה, יכולה לגרום לעצירות בהריון, ובכלל. אי התאפקות גם מונעת את הצורך בלחיצות שעלולות להוביל לטחורים, בעיקר בטרימסטר השלישי, כשהרחם לוחץ על כלי הדם באזור האגן. לחיצות בשירותים פוגעות ברצפת האגן, מה שמוביל לאי שליטה בשתן וצניחות רחם. מומלץ מאד להירגע בזמן שנמצאת בשירותים, לנשום ולשחרר אוויר לאט, ולהשתדל שלא לקרוא מידע שעלול להכעיס ולכווץ את שרירי רצפת האגן. שחרור רצפת האגן תהיה גם תרגול טוב לזמן הלידה ויציאת התינוק באופן חלק וללא קרעים.
  10. שרפרף – החזיקי בשירותים שרפרף בגובה של כ-20-30 ס”מ שתוכלי להניח עליו רגליים בזמן הישיבה בשירותים. הגבהת הרגליים מדמה מצב של כריעה, שהיא התנוחה הטבעית של גופנו לזמן היציאות. שינוי הזווית בין הירך לאגן מונעת לחץ על פי הטבעת, היווצרות טחורים ועצירות בהריון.

 

 

אם כי מדובר ברשימה טובה של עצות מועילות להקלה ומניעת עצירות בהריון, חשוב להבין כי שינוי של הרגלי חיים ותזונה דורשים זמן כדי להשפיע על הגוף. אם בכל מקרה לא מצאת מנוח, ישנם תכשירים כמו בנפייבר ונורמלקס שיכולים לעזור, אך אין לקחת אותם במהלך ההריון ללא ייעוץ רפואי. לכן חשוב ביותר שתהיי כנה וגלויה עם הצוות הרפואי שמלווה אותך בזמן ההריון.

 

 

לקבלת מידע ויצירת קשר, השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם

מומלץ לקרוא גם

קודם
הבא