פרוביוטיקה – החיידקים הטובים שנלחמים עבורך

postview
timetoread
4 דקות

בשנים האחרונות תוספי פרוביוטיקה ממלאים את מדפי בתי המרקחת כמו פטריות אחרי הגשם. מה הוא אותו תוסף מופלא? מי צריך פרוביוטיקה, איך נדע לבחור את הפרוביוטיקה המתאימה ומה בכלל התועלת שלה לגופנו? כל מה שרציתם לדעת על פרוביוטיקה ולא העזתם לשאול.

פרוביוטיקה – מה זה?

פירוש השם פרוביוטיקה; פרו – בעד, ביוטיקה – חיים. פעולת הפרוביוטיקה שומרת על האיזון בין חיידקים טובים לחיידקים מזיקים וכך מאפשרת שגשוג של חיידקים טובים לגוף.

מערכת העיכול שלנו מכילה אוכלוסייה גדולה של חיידקים, טובים ומזיקים. החיידקים ה'טובים' הם למעשה מיקרואורגניזמים המונים 10-100 טריליון פרטים, המשתפים פעולה עם הגוף ומשפיעים באופן חיובי על בריאותנו.

החיידקים הטובים יכולים להפיק אנרגיה וחומרים מזינים מהאוכל, לייצר ויטמינים, לסייע בהתפתחות מערכת החיסון ולהגן מפני זיהומים. בנוסף הם מגינים על המעי מפני מזיקים, וירוסים ופטריות, מסייעים בפירוק המזון ועיכולו, משפרים יעילות תרופות ומייצרים חומצות שומן המזינות את תאי הרירית של המעי הגס.

חיידקים טובים עונים על הקריטריונים הבאים: מצויים במעי באופן טבעי, בעלי יכולת הישרדות במערכת העיכול, מסוגלים להיצמד למעי, בטוחים לשימוש ושתועלתם הבריאותית הוכחה מדעית.

כאשר מופר האיזון האקולוגי של אוכלוסיית החיידקים במעי, בריאותנו עלולה להיפגע. כאן נכנסת לתמונה הפרוביוטיקה, שמטרתה לשמור על כמות גבוהה של חיידקים ידידותיים בגופנו, ולתרום לאיזון ולאופטימיזציה של שיווי המשקל בין זני החיידקים במעיים.

פרוביוטיקה

פרוביוטיקה ונפיחות בבטן

כאמור, פעילות תקינה של מערכת העיכול תלויה באיזון נכון של חיידקים. תזונה לא מאוזנת, נטילת תרופות, נטילת אנטיביוטיקה ומצבי לחץ פוגעים באיזון ובכמות החיידקים הטובים. אז מגיעות הפרעות העיכול השונות. לרוב, פרוביוטיקה עשויה לסייע בשיפור תפקוד מערכת העיכול.

לקבלת מידע על אפשרויות הטיפול, השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם

רבים הסובלים מנפיחות וגזים הגורמים לאי נוחות בבטן באופן תדיר הם המשתמשים העיקריים בפרוביוטיקה. הגוף שלנו מעכל וסופג מזון בקיבה ובמעי הדק באמצעות מיצי קיבה ואנזימי העיכול שהוא מייצר בעצמו או מקבל ממזונות מסוימים, ובעזרת החיידקים הטובים. במערכת העיכול שלנו יש כ-400 סוגי חיידקים טובים המסייעים בפירוק רכיבי התזונה ומשפיעים על מערכת העיכול, מערכת החיסון ומערכות נוספות בגוף. כשמזון שלא עוכל כהלכה מגיע למעי הגס, החיידקים הטובים מפרקים אותו בתסיסה ונוצרים גזים.

בנוסף, פרוביוטיקה נמצאה כבעלת השפעה חיובית על תדירות היציאות של מי שסובלים מתסמונת המעי הרגיז, המתבטאת בעיקר בעצירות.

זאת ועוד, גם בסובלים ממחלות מעי דלקתיות נמצאה השפעה חיובית של פרוביוטיקה, המשפיעה על פלורת המעי ומונעת התפתחות דלקתית.

מתי כדאי לקחת פרוביוטיקה?

נטילת פרוביוטיקה מומלצת, כאמור, בכל מצב של הפרת האיזון בין החיידקים המיטיבים עם הגוף לאלו שמזיקים לו. אורח החיים המודרני, בנוסף לגורמים נוספים, יוצרים מצבים רבים של פגיעה באיזון האקולוגי של פלורת המעיים הטבעית וביכולת של מחסום המעי להגן על עצמו.

אלו המצבים העיקריים שבהם מומלץ לצרוך תוסף פרוביוטיקה:

  • אנטיביוטיקה – תפקיד האנטיביוטיקה הוא לקטול חיידקים שמזיקים לגוף, אך תוך כדי שהיא עושה זאת, היא פוגעת גם בחיידקים הטובים. לכן, בזמן השימוש באנטיביוטיקה נפגעת פלורת המעיים, ונוצרים תנאים להיווצרות זיהומים שהגוף פחות עמיד בפניהם. מחקרים רבים הוכיחו שנטילת פרוביוטיקה בזמן הטיפול באנטיביוטיקה וגם לאחר מכן, קריטית לשמירה על האיזון במערכת העיכול. בנוסף, פרוביוטיקה מקלה על תופעות לוואי של שימוש באנטיביוטיקה, כגון: כאבי בטן, שלשולים ופטרייה ואגינלית, ומונעת את הנזק שנגרם לחיידקים הטובים בפלורת המעיים מהשימוש באנטיביוטיקה .
  • תזונה לא מזינה – לתזונה יש השפעה ישירה על פלורת המעיים. התזונה המערבית מכילה במקרים רבים מזון מזוקק ומעובד, חומרי ריסוס והדברה, והיא דלה בסיבים תזונתיים. לכן היא אינה עשירה ומזינה דיה. מכיוון שכך היא פוגעת ומדלדלת את אוכלוסיית החיידקים הידידותיים.
  • זיהומים באוויר – זיהום אוויר, קרינה ועישון משפיעים באופן שלילי על איזון הפלורה במעיים.
  • מתח נפשי – פוגע במערכת החיסון, משפיע על זרימת הדם למערכת העיכול ולפלורת המעי ופוגע באיזון החיידקי.
  • תרופות – ישנן תרופות הגורמות לשינוי בפלורת המעיים ופוגעות באיזון.
  • מצב רפואי – מצבים רפואיים גורמים גם הם לירידה באוכלוסיית החיידקים ה'טובים':
  • קוליטיס, תסמונת המעי הרגיש וקרוהן הןמחלות שלא מאפשרות לאוכלוסיית החיידקים לשגשג באופן טבעי.
  • במצב של שלשול חריף נושרת שכבת תאי אפיתל מדופן המעי ומופרשת עם שכבת החיידקים הצמודים לה. אז נוצר מעין מעגל שבו מחסור בחיידקים גורם לתהליכי עיכול לא יעילים, שגורמים לשלשול שמפרישים חיידקים.
  • נטילת פרוביוטיקה שוברת את המעגל ומשקמת את אוכלוסיית החיידקים הטובים.
  • מי שחשים "חולים הרבה" יכולים להיעזר בפרוביוטיקה לחיזוק המערכת החיסונית.
  • גזים, תחושת נפיחות ועוויתות הנובעים מתהליכי עיכול לא יעילים ולהצטברות גזים במעי. נטילת פרוביוטיקה משפרת את איכות תהליך העיכול.

 

יש לציין בנוסף כי סוגי פרוביוטיקה מסוימים נבחנו ונמצאו מועילים גם במצבים של מחלות הנגרמות מהליקובקטר פילורי, עצירות תינוקות, אי סבילות ללקטוז, זיהומים בנרתיק, מניעת עששת ועוד.

מידע על פרוביוטיקה

כיצד לבחור תוסף פרוביוטיקה מתאים?

  1. עם הפיכת הפרוביוטיקה לשחקן חיזוק חיוני לגוף, חשוב שנדע לבחור את התוסף הנכון עבורנו. על מנת לזכות במקסימום התועלת שמציעה הפרוביוטיקה יש לשים לב למספר דברים:.
    התאימו את תוסף הפרוביוטיקה למטרה – תערובות חיידקים שונות מועילות במצבים שונים. פרוביוטיקה המיועדת למערכת העיכול, למשל, מכילה חיידקים שונים מזו המיועדת לבריאות האישה. לכן, בבחירת תוסף פרוביוטיקה, שימו לב שאתם בוחרים את זו המתאימה למצבכם.
  2. מגוון זנים – מכיוון שפלורת החיידקים במעי מורכבת מזנים השונים זה מזה, תוסף פרוביוטיקה המורכב ממגוון רחב של זני חיידקים יהיה יעיל יותר מתוסף המכיל זן אחד או שניים בלבד. שימו לב שהרכב תוסף הפרוביוטיקה שבחרתם מכיל קבוצת חיידקים פרוביוטיים שהתועלת שלהם נחקרה כהרכב ייחודי למטרה ייעודית.
  3. טכנולוגיית ייצור מתקדמת – פרוביוטיקה המיוצרת בטכנולוגיה המתקדמת ביותר מאפשרת שמירה של המוצר בטמפרטורת החדר ללא חשש לפגיעה ביעילות. בנוסף, היא משפרת את יכולת ההישרדות של התוסף בתנאי הקיבה החומציים ובמעי הדק. לכן מומלץ לצרוך פרוביוטיקה המכילה חיידקים שמוגנים בכמוסות בטכנולוגיה מתקדמת.
  4. לא טוב היות החיידק לבדו – המעי שלנו גדול, ומחקרים מראים שמנת פרוביוטיקה צריכה להכיל לפחות שני מיליארד חיידקים כדי להיות יעילה. שימו לב לכמות החיידקים שמכיל תוסף הפרוביוטיקה שבחרתם.
  5. הגנה מחומציות הקיבה – רמת החומציות הגבוהה בקיבה יוצרת סביבה שבה החיידקים לא יכולים לשרוד וכך הקיבה חוסמת כניסת חיידקים לגוף. לכן, פותחו ציפויים מיוחדים המתפרקים רק בסביבה הלא חומצית במעי, וכך מאפשרים לכמות יעילה של חיידקים להגיע למעי.

 

לקבלת מידע ויצירת קשר, השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם

מומלץ לקרוא גם

קודם
הבא