חומציות בקיבה – איך היא משפיעה עלינו?

postview
timetoread
5 דקות

מצרבות ועד בקע סרעפתי, מהליקובקטר פילורי ועד גסטריטיס, כמעט כל הבעיות במערכת העיכול נובעות או קשורות לרמת החומציות בקיבה. שינויים בסביבת המחייה, עלייה בצריכה של מזון מעובד, התפשטות שטחי תעשייה, כולם משפיעים על רמת החומציות בקיבה ועלולים להשפיע על בריאותינו ואיכות חיינו. אז מה היא בדיוק חומציות בקיבה ואיך שומרים עליה תקינה?

גופנו, באופן טבעי, שומר על סביבת חומציות מאוזנת כחלק מתהליך איזון הסביבה הפנימית, ביחס לסביבה החיצונית. בשנים האחרונות, בעקבות שינויים סביבתיים, הרכב המינרלים באדמה ושינויים בטמפרטורת כדור הארץ, הגוף  שלנו צריך לעבוד קשה יותר כדי לאזן את הסביבה הפנימית שלו.

כשאנחנו מעכלים את המזון שאנו אוכלים, הקיבה מפרישה מיצי עיכול המסייעים לפרק אותו לפני שנספג במעי. הקיבה עצמה היא שריר ופירוק המזון מתבצע באמצעות אנזימים וחומרים נוספים. חומציות בקיבה מתרחשת כאשר השוער התחתון בוושט לא ממלא את תפקידו ומאפשר למיצי הקיבה לעלות במעלה הוושט במקום להישאר בקיבה. התסמינים של חומציות בקיבה מגוונים ומשתנים מאדם לאדם, אצל חלק דורשים טיפול על מנת למנוע החמרה, ואצל חלק עוברים מעצמם.

חומציות בקיבה סימנים

מה זה בעצם חומציות ואיך מודדים אותה?

גוף האדם מורכב מ- 70% נוזלים בעלי רמות חומציות שונות. את החומציות מודדים לפי רמת PH, כאשר מדד 7 PH הוא המאוזן, כלומר, פחות מ- 7 זה חומצי, יותר מ- 7 זה בסיסי. לדוגמא, לדם שלנו יש ערך של 7.4 PH, לרוק 7 PH ולשתן פחות מ- 1 PH. הדם שלנו הוא הנוזל הרגיש ביותר לשינויים ברמות ה- PH והגוף מאזן אותו כל הזמן. בהתאם לחומציות של הדם, מתווסתים כל שאר הנוזלים, בתוך ומחוץ לתאים.

התאים עצמם הם המווסתים את רמת החומציות, על ידי הכנסה והפרשה של מינרלים שונים המאזנים את החומציות התוך תאית. ויסות החומציות של הדם מתבצע בעזרת שיתוף פעולה בין הריאות, הכליות והכבד. הגברת החומציות בדם ובתאים מתרחשת כאשר ישנה פגיעה, חיצונית או פנימית, של אחד או יותר מאיברים אלו.

איך משפיעים גורמים חיצוניים על חומציות בקיבה?

התפתחות התעשייה במאה האחרונה, גרמה לשינויים סביבתיים רבים. חומציות מי הים באוקיינוסים למשל שעלתה השפיעה על ההרכב המולקולרי של המים. שינויים ברמות המינרלים פוגעות בדגי הים, מצמצמות את הצמחייה והורסות את שוניות האלמוגים. בנוסף, התפתחות התעשייה שינתה את הרכב המינרלים בקרקע, וכך גם את רמת החומציות של האדמה המשפיעה על הרכב המינרלים בירקות, פירות וצמחים שונים שאנו צורכים במזון היומיומי שלנו.

רמת החומציות של האדמה משתנה לפי קרבתה לאזורי תעשייה, אופן הדישון וסוג הריסוס. כשהאדמה חומצית יש בה רמה נמוכה של מגנזיום וסידן, וכשהיא בסיסית מדי, ישנה ירידה בברזל, אבץ ונחושת. כאשר הרכב המינרלים שאנחנו מקבלים מהמזון משתנה, הגוף שלנו לא מקבל את המינרלים הדרושים לו כדי לווסת את החומציות. לכן, גם אם אנחנו מקפידים על תזונה ירוקה ומאוזנת, אנחנו כבר לא מקבלים ממנה את אותה איכות לוויסות החומציות שקיבלנו פעם.

חשוב לציין שטעם חמוץ אינו מעיד על מזון שיש לו השפעה חומצית על הקיבה. למשל הלימון, שטעמו חמוץ, יוצר בתהליך העיכול שלו תגובה שמעלה את רמות ה PH בדם וברקמות. בנוסף, גם לא קיימת הכללה בין מוצרים מאותה 'משפחה'. למשל גבינות ייצרו תגובה חומצית גבוהה יותר ממה שייצור חלב. חלבונים מן החי ייצרו רמות תגובה חומצית שונה מחלבונים מן הצומח, והתגובה החומצית תשתנה גם בין צריכת בקר, דגים או ביצים.

ניתן לומר, באופן כללי ביותר, שלצריכת מזון מן הצומח תהיה השפעה סותרת חומציות וחיובית יותר על רמת החומציות בגוף. יחד עם זאת, בשל השינויים הסביבתיים שצוינו מעלה, צריך לקחת בחשבון שלפירות וירקות אין את אותם כמויות ויטמינים ומינרלים שהיו בעבר.

איך רמת החומציות בקיבה משפיעה על בריאותנו וכיצד ניתן לווסת אותה?

כאשר משנים את רמת החומציות באופן מכוון, רמות ההורמונים משתנות, וכך גם מתגברת התנגודת לאינסולין, הורמון הגדילה מפריש פחות, ומסת העצם משתנה. ישנם מצבים בריאותיים רבים שנקשרים לחומציות יתר בקיבה ובאזורים אחרים בגוף, ביניהם: כאבים בשרירים, עייפות, אנרגיה נמוכה, אלרגיות, ירידה במסת השריר, בעיות בעיכול, כאבי ראש, עודף משקל וירידה בריכוז ובזיכרון.

ישנם יותר ויותר מחקרים התומכים בצריכת מזון שמיטיב עם רמת החומציות בקיבה, כמסייע להפחתה במשקל ושומר על הבריאות. לפני שמתאימים את התזונה על מנת להתמודד עם מצב של חומציות בקיבה, כדאי ורצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע שידעו להתאים את התפריט באופן אישי ולמנוע חוסרים תזונתיים. יש לקחת בחשבון כי ההמלצות המובאות כאן הן כלליות ואינן יכולות להתאים לכל אדם באופן פרטני.

ישנם מאכלים נגד חומציות בקיבה שמומלץ לצרוך כדי לאזן חומציות בקיבה:

  • יותר מזון טרי ופחות מבושל, כגון ירקות טריים, פירות, נבטים ואצות.
  • יותר חלבונים מן הצומח ולצמצם צריכת חלבונים מן החי.
  • פחות מזון מעובד, עם רמות גבוהות של: זרחן, מלח, סוכר, אלכוהול, קפאין ושומן.
  • יותר ירקות ופירות אורגניים.
  • יותר ירקות ירוקים בשייקים ומיצים.
  • להוסיף מיץ מלימון טרי לשתייה.
  • להוסיף לתפריט היומי חומץ תפוחים אורגני, כרוב כבוש וחמוצים ביתיים.

מה ההבדל בין תת חומציות ליתר חומציות בקיבה?

עד עכשיו דיברנו על יתר חומציות בקיבה והנזקים שעלולים להיגרם ממנה, אך מה קורה כשרמת החומציות בקיבה פוחתת? מתברר שתת חומציות בקיבה היא תופעה נפוצה שעשויה לשבש את פעילות מערכת העיכול, ותסמיניה כוללים: נפיחות, עצירות, צרבת ואי נוחות כללית.

תת חומציות בקיבה נגרמת כאשר רמת החומציות יורדת, פעילות האנזימים מואטת ותהליכי העיכול משתבשים וגורמים לבעיות תפקודיות. כאמור, תהליכי העיכול בקיבה נועדו כדי לפרק את המזון על ידי חומציות הקיבה, כך מתרחשים תהליכי ספיגה של ויטמינים חיוניים. כאשר ישנה ירידה ברמת החומציות לא ניתן להשלים את תהליך העיכול ואז מתחילות הבעיות. המשמעות העיקרית של תת חומציות בקיבה היא באופן הספיגה של המזון שגורמת למחסור בויטמינים וחומרים מזינים חיוניים.

חומציות יתר בקיבה

מה התסמינים של תת חומציות בקיבה ואיך בודקים חומציות בקיבה?

שכיחות התסמינים של תת חומציות בקיבה ורמת חומרתם משתנים מחולה לחולה וכוללים: תחושת מלאות ונפיחות בבטן, גיהוקים וגזים לאחר ארוחות, יציאות קשות ויבשות, שלשולים, צרבת וריח רע מהפה. תת-חומציות של הקיבה יכולה להוות גורם לקנדידה, אלרגיות, מחלות אוטואימוניות, חוסר איזון הורמונלי, דלקת פרקים ודיכאון.

אבחון תת חומציות בקיבה מתבצע על ידי בדיקות דם שבודקות את רמות ההורמון גסטרין, שהוא האחראי לאזן את חומציות הקיבה. אפשרות נוספת, אך פחות שכיחה, היא החדרת צינורית או קפסולה לוושט שמנטרת במשך 24 שעות את רמות ה-PH.

הגורמים לתת חומציות בקיבה מגוונים וכוללים: חיידק הליקובקטר פילורי, ירידה תפקודית של מערכת העיכול עקב התבגרות, שימוש בתרופות סותרות חומציות שמורידות את רמת החומציות, מחסור באבץ שהכרחי לייצור חומצות בקיבה, ולחץ כרוני.

איך מטפלים בתת חומציות בקיבה?

מכיוון שאחד מהתסמינים השכיחים הוא צרבת, הנטיה המיידית היא לטפל באמצעות סותרי חומצה. לאחרונה הבינה הקהילה הרפואית שצרבת נגרמת גם, ואפילו לרוב, מרקע של תת-חומציות של הקיבה ולא מיתר חומציות. לכן יש להיזהר מטיפול בסותרי חומצה שמחמירים יותר את תת החומציות הקיימת ממילא.

בנוסף, כמו בכל הבעיות הקשורות למערכת העיכול האנושית, גם במצב של תת חומציות בקיבה הצעד הראשון יכלול שינוי באורח החיים ובתזונה היומיומית:

  • הורדת לחץ ורמות סטרס.
  • הימנעות ממזונות שומניים ומעובדים, בשר ומזונות עשירים בסיבים קשים לעיכול.
  • הפחתה בצריכת אלכוהול.
  • צריכת מזונות מיטיבים כגון: פפאיה, מנגו, חסה, עלי סלרי וחומץ תפוחים.
  • אכילת ארוחות קטנות לאורך היום.
  • הימנעות מאכילה בסמוך לשינה.

כמובן שבכל מקרה של תת חומציות בקיבה יש להתייעץ על בעלי מקצוע ולטפל באופן פרטני.

 

מומלץ לקרוא גם

קודם
הבא