ויטמינים ורכיבים טבעיים למערכת העיכול

postview
timetoread
5 דקות

כשמערכת העיכול מנסה להודיע שמשהו לא תקין, הסימפוטמים הופכים את השגרה לסיוט. במדריך הבא נמנה כמה גורמים אפשריים לבעיות במערכת העיכול, ונכיר את הרכיבים הטבעיים שמפחיתים את עוצמת הסימפטומים או מסייעים להעלים אותם.

ויטמינים
רכיבים טבעיים עשויים לחולל פלאים במערכת העיכול

בעיות במערכת העיכול הן אחת מהתופעות הנפוצות בעולם והגורמים האפשריים להן רבים מספור.

לפני שנמנה כמה מהגורמים, נספר שעיכול המזון והנוזלים שאנו מכניסים לגוף הוא אחד התהליכים המורכבים ביותר שהגוף שלנו מסוגל לבצע ועל כן משתתפים בו מספר רב כל כך של רכיבים בגוף.

במערכת העיכול ישנם חיידקים שתפקידם לעזור בפעולה, עימם פועלים חלקים של מערכת העצבים וכלי דם בשילוב עצבים, הורמונים, חיידקים, דם ואיברי מערכת העיכול – פה, ושט, קיבה, מעי דק, מעי-גס ופי הטבעת.

אז מה עלול לשבש את התהליך? חיידקים במזון, זיהום, מתח, תרופות מסוימות, או מצבים רפואיים כרוניים כגון קוליטיס ומחלת קרוהן.
הסימפטומים של כל אלו כוללים כאבים, צרבות, קשיי בליעה ואכילה, דימומים, בחילות והקאות.

הבעיה הגדולה יותר היא שכל סימפטום עשוי להצביע על תופעה כגון אולקוס, פוליפים וגידולים, דליות בוושט ודלקת בקיבה ובתריסריון ועל כן מומלץ להיוועץ עם רופא ברגע הופעתו.

בהקשר הזה, נספר שמחלות במערכת העיכול הן אחד הגורמים העיקריים לתחלואה ותמותה ברחבי העולם מדי שנה. אולם ברוב המקרים, הבעיה נפתרת באמצעות תרופות, תוספי תזונה ותפריט יומי שנבנה בהתאם להמלצת הרופא.

לקבלת מידע על אפשרויות הטיפול, השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם

כאן נכנסת לתמונה "נבחרת" רכיבים טבעיים, המצויים באמצעי ההקלה הפופולריים ביותר בשוק. זה הזמן להכיר אותם לעומק.

כורכום

היום כולם כבר יודעים שכורכום לא מככב רק בעמבה אלא שיש סיכוי גבוה לפגוש אותו גם בארון התרופות. למעשה, הסגולות הרפואיות הן התכונה המפורסמת ביותר של הצמח אשר ידוע כחומר אנטי דלקתי. כורכום נמצא יעיל בטיפול נגד דלקת גרון, דלקת ריאות, דלקות בקיבה ובמעיים ועשוי לסייע לסובלים מתסמונת המעי הרגיז, קוליטיס, מחלת קרוהן ושלשול.

איך הכורכום תורם למערכת העיכול?

  • המאפיינים הייחודים לכורכום משמשים להקלה על מגוון סימפטומים. לדוגמא:
    קלקול קיבה: מחקרים הראו כי הכורכום עוזר בשחרור מיץ המרה בזמן עיכול המזון. מיץ המרה ממלא תפקיד חשוב בעיכול ובספיגה של שומנים וויטמינים מסיסי שומן במעי הדק שלנו, כך שבמקרה של בעיות הקשורות בעיכול, הכורכום בהחלט עשוי לסייע.
  • גזים: הכורכום עשוי להרגיע את מערכת העיכול העליונה על ידי דחיית הגזים.
  • כיבי קיבה: רבים מהמאכלים הנפוצים כיום – למשל מטוגנים או חריפים, מזיקים לקיבה ולמעי. הכורכום עשוי לעזור על ידי הגדלת ריר קיר הקיבה המשמש שכבת מגן.
  • טחורים: מחקרים קליניים מראים שכורכום עשוי לשפר את מצב הטחורים.

כיצד ניתן לצרוך?

כורכום, שזכה לכינוי "האנטיביוטיקה של הטבע", משולב בסוגים רבים של תמציות וטבליות. לחילופין, ניתן כמובן לרכוש כורכום במצבו הטרי ולהוסיף אותו קצוץ או מגורר למנות שונות.

כורכום
תיראו מופתעים: כורכום יעיל גם בכאבי בטן

ויטמין D

ויטמין D הוא ויטמין מסיס שומן והחשיבות שלו משמעותית לשלמות העצמות, ספיגת סידן תקינה במערכת העיכול, מניעת איבוד סידן וזרחן דרך הכליות, וויסות רמות סידן וזרחן בדם ומינרליזציה תקינה של עצם ושיניים.

איך ויטמין D תורם למערכת העיכול?

בקרב מבוגרים אשר סובלים ממחלת מעי דלקתית, קיימת רמה נמוכה של ויטמין D בשכיחות של 75%. במחלות מסוג אלה, ויטמין D עשוי לסייע למערכת החיסונית ולהפחית רמות של חלבונים דלקתיים.

כיצד ניתן לצרוך?

הדרך הפשוטה ביותר לצרוך ויטמין D היא להיחשף להיחשף לקרני השמש (לכן מי שנוהג לחבוש כובע, ללבוש בגדים ארוכים בדרך קבע או ממעט להיחשף לשמש סובל ממחסור בויטמין D).

ויטמין D מצוי גם במזון, למשל בכבד, בשר עגל, בקר, חלמון ביצה ודגים כולל סרדינים, סלמון, טונה בשמן והרינג, שמן דגים ופירות ים.

לחילופין, ניתן לצרוך ויטמין D גם דרך טיפות, בהתאם לכמות הנקבעה על-ידי הרופא.

מגנזיום

מגנזיום הוא מינרל חיוני בשל העובדה שהוא משתתף בתהליכים רבים בגוף. בין היתר הוא תורם לבניית העצמות, וויסות הפעילות של השרירים והעצבים, שמירה על קצב לב יציב, תמיכה בתפקוד התקין של מערכת החיסון, ויסות רמות הסוכר בדם ושמירה על לחץ דם תקין.

איך מגנזיום תורם למערכת העיכול?

מגנזיום מסייע בתהליך העיכול ותורם לספיגת ויטמינים ומינרלים החשובים לגוף. למעשה, ללא מגנזיום הגוף שלנו לא יכול לעכל את המזון כראוי. כיוון שמגנזיום ממלא תפקיד חשוב בתפקוד השרירים, קצב הלב, לחץ דם, תפקוד המערכת החיסונית ואיזון רמת הסוכר בדם, ישנו קשר בינו לבין תופעת העצירות.

כיצד ניתן לצרוך?

מגזניום מצוי בירקות עלים ירוקים כמו תרד ובקטניות, אגוזים, זרעים ודגנים מלאים. למעשה, כל המזונות המכילים סיבים תזונתיים אמורים גם לספק מגנזיום. עם זאת, כמות המגנזיום במזונות אלה היא נמוכה כך שאם אתם סובלים מחוסר, סביר שהרופא ימליץ לכם על מגנזיום בתוסף תזונה.

ויטמין C

זוכרים שסבתא הסבירה עד כמה חשוב לאכול פירות וירקות בזכות הויטמין C? אז אין לכם מושג כמה היא צדקה.
ויטמין C, או בשמו המדעי חומצה אסקורבית, הוא אחד הויטמינים החיוניים ביותר, בזכות הקשר שלו לאינספור תהליכים שונים בגוף. הוא חיוני לספיגה טובה של ברזל וליצירה ולסינתזה של מוליכים עצביים שונים (נוירוטרנסמיטרים) ושל חומרים כגון קולגן וקרניטין.

איך ויטמין C תורם למערכת העיכול?

צריכה נאותה של ויטמין C עשויה לסייע לעיכול תקין בזכות היכולת שלו להיפטר מחומרי הפסולת של חילוף החומרים, ובכך לתרום לשמירה על מערכת עיכול בריאה.

כיצד ניתן לצרוך?

כמו שציינו, ויטמין C מצוי בפירות ובירקות. בהקשר הזה נציין שהויטמין מאבד מערכו ככל שהפרי או הירק חתוך דק יותר ועומד חשוף זמן רב יותר, בשל התחמצנות מהחשיפה לאוויר. לחילופין, ניתן לצרוך ויטמין C גם בכמוסות ובאבקה.

ויטמין C
בתמונה: בריחה המונית של ויטמין C

שמן אורגנו

שמן אורגנו מופק מצמח האורגנו למטרת טיפול במזהמי מערכת העיכול, בדגש על הליקובקטר וקנדידה שהם המזהמים האחראיים לרוב בעיות העיכול הקיימות בתקופתינו, על-פי מחקרים.

איך שמן אורגנו תורם למערכת העיכול?

שמן האורגנו מייעל את תהליך העיכול באמצעות גירוי הפרשת מיצי עיכול ואנזימים שונים מהכבד או מכיס המרה לקיבה ולמעיים כדי להרגיע את דרכי העיכול ולהקל על צרבות ותחושת שריפה.
כיוון ששמן האורגנו מסייע להילחם גם בפולשים ובפטריות שונות, הגוף סופח יותר ערכים תזונתיים מהאוכל ואלו מונעים תופעות כמו שלשולים או עצירויות.

כיצד ניתן לצרוך?

אורגנו ניתן כמובן לאכילה, אולם יש לזכור שקיימים זנים רבים וריכוז החומרים הפעילים מבחינה רפואית בכל אחד מהם שונה.
הדרך היעילה ביותר לשימוש בצמח היא במיצוי שלו, אותו ניתן למהול במעט מים או מיץ או לטפטף ישירות מתחת ללשון, עדיף על קיבה ריקה.

פפאיה

הפרי הטרופי הזה מאופיין בטעם מתוק, מכיל המון ויטמין C ומינרלים, תורם למערכת העיכול ומפחית סיכון למחלות שונות.

איך פפאיה תורמת למערכת העיכול?

פרי הפפאיה מכיל אנזים משפר עיכול שנקרא פפסין אשר מקל על עיכול מזונות קשים כמו בשר, יוצר תחושת מלאות ותומך בהגברת הספיגה ובניצול יעיל של רכיבי המזון.
מלבד העובדה שאכילת פפאיה עוזרת לכל תהליכי העיכול והספיגה, היא מונעת יצירת גזים במערכת העיכול.

כיצד ניתן לצרוך?

פפאיה בשלה נאכלת כמו מלון: מקלפים, מוציאים את הזרעים, חותכים ומגישים. לחילופין, אנזימי הפפאיה משולבים בתרופות מציצה לתמיכה בפעילותה התקינה של מערכת העיכול.

לסיכום – תעשו כבוד לבטן

תקינות מערכת העיכול אינה תלויה רק במה שאנחנו מכניסים לבטן. למעשה, ישנו מכלול סיבות שעלולות להוביל לסימפטומים כואבים וזו סיבה מספיק טובה לשלב בשגרה את הרכיבים הטבעיים שמנינו (שהם אגב, חלק מרשימה ארוכה יותר) ולדאוג לבטן ולמערכת העיכול.

לבסוף, חשוב לזכור: כל כאב בטן הוא "הודעה" שהבטן מנסה להעביר ולכן, על אף שברוב המקרים אין סיבה לבהלה, מומלץ להיות עירניים ולקבוע תור לרופא במידת הצורך.

 

לקבלת מידע ויצירת קשר, השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם

מומלץ לקרוא גם

קודם
הבא