איך מתמודדים עם גזים בבטן? 5 טיפים שיקלו עליכם …

postview
timetoread
4 דקות

אדם ממוצע פולט בין 0.5 עד 1.5 ליטר גז שהם למעשה 12 עד 25 נפיחות ביום. אם תשאלו רופא ממוצע קרוב לוודאי שהוא יגיד לכם שהכמות הזאת היא טבעית ותקינה לחלוטין. ולמרות זאת, אנשים רבים מתביישים לדבר על הנושא או "לשחרר" בציבור. בכתבה הבאה תוכלו למצוא מספר כלים וטיפים שיעזרו לכם להתמודד עם נושא הגזים ולטפל בתופעה.

מאז ומעולם גזים נחשבו בקרב רבים כבושה, נושא רגיש שלא נוטים לדבר עליו עם כל אדם, למרות היותו נפוץ עוד מגיל ינקות ועד גיל זקנה. במדינות רבות נוטים לחשוב כי הימנעות מגזים עלולה לפגוע בבריאות האדם, ליצור כאבי בטן ובעתיד גם בעיות מעיים. אם תהיתם ממה מורכב הגז שאנחנו פולטים, אולי תופתעו לשמוע שהוא מורכב מ90% גז חיצוני ו10% גז פנימי. גז חיצוני הוא בעיקר אוויר שנשאף לתוך המעיים בתהליך העיכול, והגז הפנימי נוצר במהלך העיכול או על ידי חיידקים שונים. רוב הגזים הם ללא ריח ויכולים לעבור גם מבלי שתרגישו בהם, מכילים דו תחמוצת הפחמן, מימן וחנקן. הריח הלא נעים מגיע מחיידקים במעי הגס, המשחררים גז המכיל גופרית.

ממה נוצרים גזים בבטן?

הסיבות שגורמות להיווצרות גזים בבטן רבות ומגוונות, הראשונה שבהן היא סוגי מזון שאינם מתפרקים היטב במעי הדק אלא מפורקים על ידי חיידקים הנמצאים במעי הגס. תהליך העיכול גורם ליצירה של כמות גדולה של גז, כמו גז מתאן ופחמן דו חמצני במעי הדק ובמעי הגס, והכל בעת ובעונה אחת. בנוסף, הגז מכיל גם כמות גופרית גדולה ועל כן הריח החזק המלווה את פליטתו.

סיבות נוספת להיווצרות גזים יכולות להיווצר ממערכת עיכול שעדיין בשלבי הבשלה אצל תינוקות, וכמו כן לנבוע משינויים הורמונליים ומערכת עיכול שנחלשה עם השנים אצל אנשים מבוגרים. בנוסף, גם אכילה מהירה מדי עלולה להוביל בסופו של דבר לקשיים בעיכול, כמו גם ארוחות כבדות ולא מאוזנות או ארוחות בשעת לילה מאחרת, שתייה מרובה של אלכוהול, משקאות מוגזים, לעיסת מסטיק, עישון ואכילת סוכר בכמויות גבוהות. כל אלה מגבירים את תחושות אי הנוחות בבטן ויוצרים גזים.

אילו מאכלים גורמים לריבוי גזים?

פרט למזון לא מבושל שפוגע בחיידקים הטובים שנועדו לפרק את המזון ובכך לתרום למערכת העיכול (כגון תפוח אדמה, שעועית אדומה יבשה, שקדים מרירים, זיתים גולמיים וביצים חיות) ישנם מאכלים שונים אשר ידועים כיוצרים נפיחות בטנית ומומלץ להפחית את הצריכה שלהם כדי להימנע מריבוי גזים. ביניהם תוכלו למצוא:

  1. לקטוז, הסוכר הטבעי הנמצא בחלב ומוצריו, ידוע כאחד המרכיבים העיקריים שאינו מתעכל היטב ומעלה את נפח הגזים במערכת העיכול. מי שנפגע מכך הכי הרבה הם כמובן אותם האנשים אשר סובלים מרגישות ללקטוז. הם סובלים מתסמינים של גזים, נפיחות בבטן וחוסר נוחות.
  2. גלוטן אשר נמצא במוצרים המכילים חיטה (במיוחד קמח לבן) עשוי במקרים רבים לגרום להופעה של גזים וכאבי בטן במערכת העיכול. גם כאן נוכל למצוא לא מעט אנשים הסובלים מרגישות לגלוטן וחוויית תסמינים של ריבוי גזים היא משהו מוכר וידוע מבחינתם.
  3. ארטישוק הוא ירק שורש עשיר בויטמינים ומינרלים, אך כזה שעלול לגרום לגזים במיוחד אצל אנשים עם מערכת עיכול רגישה.
  4. קטניות כגון שעועית, חומוס, עדשים ופול גורמים אף הם לעלייה חדה בהיווצרות הגזים. ניתן להשרות אותם במים לפני הבישול על מנת לרכך אותם ולהקל על עיכול המזון
  5. ירקות כגון כרובית, ברוקולי, צנונית, צנון ולפת תורמים רבות ליצירת גזים במיוחד כאשר אוכלים אותם בצורתם הטבעית וללא בישול. ניתן לפתור בעיה זאת על ידי בישול או אידוי קל.

גזים בבטן

כיצד ניתן להתמודד עם התופעה?

אחרי שלמדנו והבנו ממה רצוי להימנע ואילו מזונות עלולים לפגוע במערכת העיכול שלנו, בואו נבין כיצד ניתן להתמודד עם התסמינים.
יש לא מעט מזונות המסייעים לעיכול טוב, מזרזים את פעולת העיכול ומונעים היווצרות של גזים מיותרים:

  1. שורש ג'ינג'ר ידוע כמשמש תרופה טבעית לבעיות גזים ועיכול (שלשול, בחילה, כאב בטן או נפיחות). לכן, מאז ומתמיד הוא מככב בתור תרופת הסבתא המומלצת ביותר.
  2. דבש טבעי וטהור שומר על איזון ומפחית גזים במעי. מומלץ לאכול כפית דבש בתחילת או בסוף כל ארוחה כדי לאזן את רמות הסוכר בגוף.
  3. פקעת השומר והזרעים שלו עשירים בחומרים בריאים ומזינים ששומרים על פעולת מעיים תקינה. ניתן לאכול אותם טריים אחרי שטיפה, מבושלים או מאודים או בכל דרך אחרת שנרצה.
  4. לצמח הנענע יש השפעה מרגיעה ומאזנת והוא מסייע להפחתת גזים ולכאבים כלליים ולכן מומלץ מאוד לצרוך אותו.
  5. נסו לאכול ארוחות קטנות וקלות, לא להכביד על הבטן מעבר למה שהיא מסוגלת להכיל. עדיף מספר ארוחות קטנות במהלך היום מאשר ארוחה אחת גדולה מדי.
  6. תמיד תעדיפו אוכל מבושל על אוכל מטוגן! ובמיוחד תבשילי ירקות שיעזרו להקל על מערכת העיכול שלכם ולסייע לה להפחית את ייצור הגזים.
  7. השתדלו לאכול לאט, לא לדבר תוך כדי, ללעוס היטב את האוכל ולבלוע בקצב שלכם ובלי לחץ. ברוק יש חומרים שעוזרים לפרק ולעכל את האוכל טוב יותר וברגע שאנו נותנים להם זמן כדי לפרק אותו, הוא גם מתעכל טוב יותר.
  8. חליטת תה טובה לעיכול ולכן השתדלו לשתות לפחות אחת ביום (בעיקר חליטה המכילה אחד מהצמחים- נענע, קמומיל או שומר)
  9. נסו להיות קשובים לגוף שלכם, וכאשר אתם מרגישים כבדות, אי נוחות או כאבי בטן וגזים אחרי אכילת מזון מסוים, נסו לבדוק האם אתם רגישים אליו? אם כן, מומלץ להפסיק לצרוך אותו או להפחית את הצריכה שלו עד כמה שניתן.

לסיכום, אין צורך להיבהל מכמות הגזים שאתם מוציאים מהגוף. זכרו שזה תקין ובריא לחלוטין ולא אומר שום דבר רע על מנהגי האוכל שלכם. אם אתם מרגישים שהנפיחות מתגברת והמצב יוצא מאיזון, והדבר מפריע לכם להתנהלות היומיות שלכם, נסו להשתמש באחד מהטיפים וההמלצות הכתובים בכתבה זו. אם העניין עדיין לא נפתר, תמיד טוב להתייעץ גם עם רופא משפחה. רק בריאות לכולם!

לקבלת מידע ויצירת קשר, השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם

מומלץ לקרוא גם

קודם
הבא